Welkom is aardig maar voegt niets toe

Webredactie als specialisatie

Afgelopen seizoen volgde ik de Leergang Webredacteur bij het ISBW in Zwolle. Drie businesscases en de nodige studietijd verder mag ik mij nu officieel webredacteur noemen. Vertaald naar de praktijk houdt dit in dat ik gespecialiseerd ben in het schrijven en/of bewerken van informatie voor internet. Ook adviseer ik kleinere organisaties bij het bepalen van hun webstrategie en help ik hen bij de vertaling ervan naar de praktijk.

Een website is niet af met het grafisch ontwerp

Wat me opvalt is dat bedrijven bereid zijn behoorlijke bedragen uit te geven voor het ontwerp van hun website. Een blits ontwerp is natuurlijk super, het oog wil per slot ook wat. Wat ik opmerkelijk vind is dat men de invulling vervolgens in eigen hand neemt. Schrijven kan iedereen, nietwaar? Met als gevolg dat wij nog steeds ‘welkom’ worden geheten en vervolgens een mistige tekst moeten doorworstelen.

Welkom is aardig, maar een gemiste kans

Gemiste kansen. ‘Welkom’ zal niet het woord zijn waarop ook maar iemand gevonden wil worden en lange teksten slaan we sowieso over. Nee, de woorden waarop je gevonden wilt worden zet je zo hoog mogelijk in je tekst, het liefst ook nog in de kop of in de subkop.

Schrijf scanbaar

Een attente lezer constateert dat ik tot en met de eerste alinea het woord ‘webredacteur’ drie keer heb gebruikt. Dat is waarop ik gevonden wil worden.  En wat de tekst zelf betreft, deze schrijf je scanbaar en je begint met het met meest belangrijke van je boodschap. Scanbaar betekent dat je begrijpt waar de tekst over gaat als je alleen de tussenkopjes maar leest. Voor je bezoeker is het belangrijkste dat hij in een oogopslag weet welk probleem jij voor hem oplost.

Mooi vak, dat van webredacteur.

RIA
27-07-2012