Prijzen vliegen omhoog door cookies

Hoe ziet een overtuigende website eruit? Hoe maak ik als ondernemer gebruik van Social Media. Een poosje terug gaf ik daarover een presentatie voor medeleden van de ondernemersvereniging waarvan ik lid ben. Wij deelden onze ervaringen op prettige en afgaande op mijn publiek ook op leerzame wijze.

Belangstelling wordt duur betaald

Het was zeker geen eenrichtingsverkeer. Ik leerde die avond ook weer dingen. Wat me bijbleef was deze tip. Als je een reis boekt via internet, het ging hier om een vliegreis, boek dan nooit vanaf dezelfde computer als het apparaat dat je gebruikt voor het speurwerk vooraf. Toon je namelijk weerkerende belangstelling voor een bepaalde reis, dan wordt de reis duurder. Van verschillende kanten werd dit bevestigd. Eén ondernemer constateerde in één dag tijd een prijsverhoging van € 50,00. Hierop belde hij de vliegmaatschappij, die hem vervolgens de reis voor de ‘oude’ prijs aanbood.

Wij verbeteren gebruik van onze site ten gunste van ….

Zacht uitgedrukt vind ik dit raar, zeer merkwaardig. Ik vind het ook absoluut geen faire manier van zaken doen. Het geheim zit hem in de cookies. Met het blote oog zien we ze niet, maar aan de achterkant van de site doen ze er alles aan om ‘de site en het gebruik ervan te verbeteren’. Ja, ja …

Wis cookies voor je boekt

Om er achter te komen of het waar is besluit ik een reis te gaan ‘boeken’. Dit proces moet ik nog starten, maar intussen lees ik wel deze tip van Wim de Roos, een redacteur van de Kampeer en Caravan Kampioen: “Wis ‘cookies’ na het checken van tarieven op internet, of boek vanaf een andere computer. Na drie of vier keer kijken naar dezelfde trip, worden de prijzen verhoogd.” Dus toch.

Waarom weet ik dit niet

Is dit gemeengoed en ben ik de enige die dit niet weet? Had ik dit kunnen weten? Staat het misschien  in de kleine cookie lettertjes? Of is dit gewoon ordinair misbruik van cookies? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

RIA
03-06-2013

Een gedachte over “Prijzen vliegen omhoog door cookies

  1. maasman

    De universiteit Nijmegen heeft hier onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat het niet komt door cookies dat prijzen van vluchten of andere reizen kunnen verschillen per keer dat je kijkt. Het tijdstip waarop je een site bezoekt op de dag, hoe lang voor de gewenste vertrekdatum etc. spelen wel mee, maar een verband met cookies is dus niet aangetoond. Het was destijds nog bij een uitzending van radar of kassa oid.

Reacties plaatsen niet mogelijk.