Google en Berltsum

De Koepelkerk van Berlikum, BerltsumTot twee jaar terug woonde ik in Berlikum. Een onnavolgbare oprisping van de gemeente bracht daarin verandering. Tegenwoordig doen wij alles in het Fries en resideer ik in Berltsum. Niet uit te spreken voor een niet Fries om van goed schrijven maar niet te spreken. Er zijn zelfs Berltsumers die er moeite mee houden de naam van hun dorp goed op papier te zetten. Ik zou ze de kost niet willen geven die er ‘Belsum of Beltsum’ van bakken.

Er hebben natuurlijk allerlei zwaarwegende argumenten meegespeeld bij het nemen van dit chauvinistische besluit. Ik vraag me af of ze de effecten van Google ook hebben meegewogen. Met mooi nieuw briefpapier, enveloppen en autobelettering verleid je Google niet. En dat is wat ondernemers willen. Toch? Dan maar ‘berlikum’ wijzigen in ‘berltsum’?

Zoek je in Google op ‘berltsum’, dan maak je goeie kans op pagina één te komen. Tenminste als je de moeite hebt genomen dit woord mee te nemen in de tekst van je site. Dat is toch fantastisch zou je zeggen. Inderdaad, buitengewoon, ware het niet dat er geen kip op ‘berltsum’ zoekt.

Die conclusie mag ik toch trekken als ik constateer dat op ‘berltsum’ maandelijks gemiddeld zo’n 720 keer wordt gezocht tegen 14.800 keer op ‘berlikum’. Google weet ook geen zoekwoordideeën voor ‘berltsum’ te bedenken. Voor ‘berlikum’ wel, want op ‘berlikum’ wordt gegoogled. Zo zie ik bijvoorbeeld dat vaak gezocht wordt naar vertier, werk, sport en leveranciers in ons voorbije Berlikum.

Om Google te vriend te houden, blijf ik op mijn website Berlikum voorlopig maar trouw.

RIA
14-03-2012